Πρόταση ενοποίησης λεωφορειακών γραμμών 25 και 57
Στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης του συνόλου των λεωφορειακών γραμμών του Ο.Α.Σ.Θ., που έχει ξεκινήσει ο Ο.Σ.Ε.Θ. (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης) από κοινού με τον Ο.Α.Σ.Θ. και που πηγάζει από την ανάγκη για την παροχή καλύτερης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, μέσα από τη βέλτιστη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων (λεωφορεία, ανθρώπινο δυναμικό), εντάσσεται και η πρόταση για την ενοποίηση των γραμμών 25 και 57.
Οι βασικότεροι λόγοι που οδήγησαν στην υποβολή της πρότασης για την ενοποίηση των δύο γραμμών είναι οι εξής:
Το μεγάλο ποσοστό επικάλυψης των δύο γραμμών, οι οποίες διέρχονται από τους ίδιους οδικούς άξονες στο μεγαλύτερο τμήμα της διαδρομής τους
Η εδώ και χρόνια αδυναμία δρομολόγησης του προγραμματισμένου αριθμού λεωφορείων που έχει ως αποτέλεσμα τις ακανόνιστες διελεύσεις από τις στάσεις και τη μείωση της αξιοπιστίας εκτέλεσης των δρομολογίων
Η ακαταλληλότητα του χώρου του τερματικού σταθμού της Νεάπολης.
Σήμερα η πραγματική μέση συχνότητα και των δύο γραμμών 25 και 57 απέχει κατά πολύ από τον προγραμματισμό, καθώς φτάνει τα 20 και πλέον λεπτά, ενώ επιπλέον δεν υπάρχει ομαλή ροή των λεωφορείων, εξαιτίας των απρόβλεπτων βλαβών που εμφανίζουν τα λεωφορεία, καθώς τα τελευταία χρόνια δε γίνονταν προληπτική συντήρηση στα οχήματα του Οργανισμού.
Με την ενοποίηση των γραμμών θα βελτιωθεί αισθητά η μέση πραγματική συχνότητα της νέας γραμμής 57, η οποία θα διαμορφωθεί στα 6-8 λεπτά και θα αυξηθεί η αξιοπιστία εκτέλεσης των δρομολογίων σε σημαντικό βαθμό.
Εξάλλου, όπως καταγράφεται μέσα από τις μαρτυρίες των οδηγών της γραμμής 57, μεγάλο ποσοστό των χρηστών της γραμμής αποβιβάζονται στη Νεάπολη, δυσχεραίνοντας την εξυπηρέτηση των επιβατών που κατευθύνονται στο Ρετζίκι, Ασβεστοχώρι κ.λ.π., οι οποίοι δεν έχουν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης, αφού είναι η μοναδική γραμμή που εξυπηρετεί τις παραπάνω περιοχές, οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιάσει σημαντική πληθυσμιακή ανάπτυξη. Αντίθετα, η Δημοτική Ενότητα της Νεάπολης εξυπηρετείται από πλήθος λεωφορειακών γραμμών που διέρχονται από αυτήν και ενδεικτικά αναφέρονται οι γραμμές 26, 27, 28, 29, 35, 56, 57, 64. Ως εκ τούτου ακόμη και με την εφαρμογή της πρότασης για ενοποίηση των δύο γραμμών, χωρίς εξυπηρέτηση δεν θα μείνει καμιά περιοχή της Νεάπολης, αφού κανένα κομμάτι της διαδρομής της γραμμής 25 δεν μένει χωρίς συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση από κάποια από τις υφιστάμενες λεωφορειακές γραμμές του Ο.Α.Σ.Θ.
Επιπλέον, η πρόταση περιλαμβάνει και τη σύνδεση της περιοχής των Πεύκων με τα νοσοκομεία Παπαγεωργίου και 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο, με την επέκταση της διαδρομής της γραμμής 59 στον τερματικό σταθμό Ευκαρπίας – Σκλαβενίτη, ενώ δίνει και τη δυνατότητα για τη μετάβαση στα Κ.Τ.Ε.Λ. Μακεδονία μέσω της μετεπιβίβασης στη λεωφορειακή γραμμή 1, καθώς και στα Πανεπιστήμια μέσω της μετεπιβίβασης στη λεωφορειακή γραμμή 28.
Η εφαρμογή της πρότασης για ενοποίηση των γραμμών 25 και 57 και την επέκταση της διαδρομής της γραμμής 59, αναμένεται να έχει μόνο θετικά αποτελέσματα στη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση και των δύο δημοτικών ενοτήτων (Νεάπολη και Πεύκα). Σε κάθε περίπτωση η συγκεκριμένη πρόταση, η οποία υποβλήθηκε στον εποπτεύοντα φορέα (Ο.Σ.Ε.Θ) και ουσιαστικά αποτελεί την έναρξη της διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, εάν υιοθετηθεί, μπορεί να εφαρμοστεί πιλοτικά, ώστε να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για την οριστική εφαρμογή της βέλτιστης λύσης.
Κατερίνα Σίσκου
Πολ. Μηχανικός, MSc. Συγκοινωνιολόγος, Διευθύντρια Κίνησης Ο.Α.Σ.Θ.
Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Νεάπολης-Συκεών για την κατάργηση της γραμμής 25
«Το δημοτικό συμβούλιο Νεάπολης-Συκεών, με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο:
· Εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του στην πρόταση του ΟΑΣΘ για κατάργηση της γραμμής Νο25 (Νεάπολη-Βενιζέλου) και τη συγχώνευσή της με τη γραμμή Νο57.
· Καταγγέλλει την προσπάθεια απόκρυψης της πρότασης του ΟΑΣΘ με αποκλειστικό σκοπό τον αιφνιδιασμό και τη δημιουργία τετελεσμένων.
»Ο ΟΑΣΘ, προφανώς στο πλαίσιο περικοπής δρομολογίων και εξοικονόμησης λεωφορείων, λαμβάνει αποφάσεις οι οποίες τινάζουν στον αέρα τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης και εντείνουν την ταλαιπωρία των πολιτών.
»Δηλώνουμε ρητά και κατηγορηματικά ότι δεν θα δεχθούμε και δεν θα ανεχθούμε καμιά μεταβολή των αστικών γραμμών που στρέφεται κατά των συμφερόντων της κοινωνίας και των συμπολιτών μας, παρά μόνο εκείνες τις αποφάσεις που θα βελτιώνουν και θα αναβαθμίζουν την ποιότητα της εξυπηρέτησής τους, και απαιτούμε:
· αύξηση των δρομολογίων, νέα σύγχρονα λεωφορεία, καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών,
· να ανακαλέσει ο ΟΑΣΘ το έγγραφο-πρόταση για την κατάργηση της γραμμής Νο25 (Νεάπολη-Βενιζέλου) και τη συγχώνευσή της με τη γραμμή Νο57 και να σεβαστεί το όργανο της διαβούλευσης.