Η νέα Εξωτερική Περιφερειακή στα Πεύκα

Πολύ χρήσιμη η δημόσια διαβούλευση που οργάνωσε ο Δήμος Νεάπολης-Συκεών για το επικαιροποιημένο «Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης» και το «Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών-Μεταφορών» της Ευρύτερης Περιοχής Θεσσαλονίκης». Εν μέρει, την προκαλέσαμε, καθώς διαπιστώσαμε ένα πρωινό πως τοπογραφικά συνεργεία έκαναν μετρήσεις μπροστά από τα σπίτια μας και νέες διερευνητικές γεωτρήσεις για μια νέα χάραξη. Διαβιβάσαμε τις ανησυχίες στο Δήμο μας που είναι ο ιδιοκτήτης της δασικής έκτασης και σύντομα είχαμε την παραπάνω ουσιαστική πρωτοβουλία του.

Σύμφωνα με την ενημέρωση του κ. Τσιτώτα, εκπροσώπου της Εγνατίας Α.Ε., εγκαταλείπεται η υπογειοποίηση του δρόμου κάτω από τον οικισμό της Ακροπόλεως και τώρα μελετάται η χάραξή του σε ανοιχτό σκάμμα 50-100 μέτρα πάνω από την οδό Ακροπόλεως. Ως εξήγηση της δραστικής αλλαγής των σχεδίων, δόθηκε η σαθρότητα των πετρωμάτων που δεν επιτρέπουν τη διάνοιξη τούνελ. Ο δρόμος θα έχει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με νησίδα πλάτους 2,80 μέτρων. Παράλληλα ειπώθηκε ότι ανατέθηκε μελέτη για τη βελτίωση της υφιστάμενης περιφερειακής οδού, αλλά ο κ. Τσιτώτας δεν ήταν σε θέση να αναφέρει το είδος των προτάσεων βελτίωσης που μελετώνται. Χωρίς να αμφισβητούμε την ειλικρίνειά του, έχουμε ισχυρές επιφυλάξεις. Μήπως και για αυτό το τόσο σοβαρό έργο δεν πρέπει να γίνει δημόσια διαβούλευση, για να μας πει ο μελετητής τι σκέφτεται και να του πούμε και εμείς «οι αδαείς» τις απόψεις μας;
Στη συζήτηση που επακολούθησε, παριστάμενοι δημότες άσκησαν κριτική στην Εγνατία Α.Ε. και επεσήμαναν:

  1. Το δάσος, συνέχεια του αρχέγονου δάσους Κουρί, έχει συρρικνωθεί σημαντικά σε έκταση, με  εμφανή τα σημάδια υποβάθμισης εξαιτίας της ληστρικής εκμετάλλευσής του (ξύλευσης, υπερβόσκησης, κ.ά.) επί χρόνια και οι κοινές προσπάθειες όλων είναι η προστασία, αποκατάσταση και ανάδειξή του.
  2. Η νέα προτεινόμενη χάραξη θα τεμαχίσει το υφιστάμενο δάσος και οι εκσκαφές του ορύγματος θα προκαλέσουν ανεπανόρθωτες βλάβες στη δίαιτα των υπόγειων υδροφορέων οδηγώντας το δάσος σε αφανισμό.
  3. Όσοι παρακολούθησαν την πρώτη διαβούλευση προ διετίας θυμούνται τον τότε Πρόεδρο της Εγνατίας Α.Ε. κ. Γούλα να αναφέρει ότι εγκαταλείφθηκε η εναλλακτική χάραξη που περνούσε από τα υψώματα του Φιλύρου λόγω του ορεινού χαρακτήρα και των χιονοπτώσεων. Μήπως και η προτεινόμενη δεν θα έχει τις ίδιες αδυναμίες;
  4. Το αναπτυσσόμενο πολεοδομικό συγκρότημα (θα γίνουμε 1,6 εκατομμύρια) έχει ανάγκη περισσότερων και αναβαθμισμένων δασικών εκτάσεων και όχι συρρίκνωση και αφανισμό των λιγοστών που απέμειναν (είναι θετικό που και ο κ. Δήμαρχος συμμερίζεται την άποψη της αναβάθμισης και επέκτασης του δάσους, πράγμα που κατέστησε γνωστό δημόσια).
  5. Τα παραγόμενα καυσαέρια και αιωρούμενα σωματίδια από την κυκλοφορία των οχημάτων στο τμήμα αυτό, με τα καθοδικά ρεύματα του βουνού θα κατακλύζουν τον οικισμό στην οδό Παπανικολάου και τους πέριξ δρόμους (όλου του οικισμού Παράδεισος), καθώς θα εγκλωβίζονται στη μικρή κοιλάδα ανάμεσα στους λόφους. Για το λόγο αυτό απαιτείται να γίνει ειδική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων λαμβάνοντας υπόψη τοπικά μετεωρολογικά δεδομένα.
  6. Η διαβούλευση με τους πολίτες πρέπει να έχει ουσιαστικό περιεχόμενο και να φέρει σε ισότητα διαλόγου την Εγνατία Α.Ε. και τις Οργανώσεις των Πολιτών που έχουν επιφυλάξεις ή αντιτίθενται στην εκτέλεση του έργου, ώστε να πεισθούν για τον καλό σχεδιασμό του.  Ζητήθηκε από την Εγνατία Α.Ε. ή την Πολιτεία να πληρώσει το κόστος πρόσληψης τεχνικών συμβούλων σε Ομάδα Πολιτών για να είναι σε θέση επί ίσοις όροις να διαβουλευτούν με τους μελετητές. Τώρα η Εγνατία Α.Ε. και οι μελετητές διαθέτουν όλα τα στοιχεία στα οποία δεν έχουν πρόσβαση οι πολίτες.
  7. Είναι απαραίτητη η συμμετοχή των πολιτών σε όλες τις φάσεις σχεδιασμού του έργου. Διαφορετικά, οι πολίτες πληροφορούνται την εκτέλεση του έργου με την εγκατάσταση του εργολάβου, οπότε ξεκινάει μια διαδικασία ενστάσεων και προστριβών που οδηγεί στην καθυστέρηση του έργου και στην απώλεια της χρηματοδότησης (βλέπε Κερατέα).
  8. Ουσιαστικά, σχεδιάζεται η κατασκευή μιας νέας εξωτερικής περιφερειακής οδού κολοβής (ένα μικρό μόνο τμήμα της θα κατασκευαστεί, αυτό των Πεύκων, ενώ το υπόλοιπο θα περιμένει… νέα χρηματοδότηση), τη στιγμή που η υφιστάμενη παραμένει ημιτελής (έλλειψη κόμβου στη Λαχαναγορά, δύο κόμβοι με φανάρια (Κ6 και Κ7), έλλειψη λωρίδας στάθμευσης έκτακτης ανάγκης, άχρηστη λωρίδα πρασίνου πλάτους 3 μέτρων ανάμεσα στα 2 ρεύματα κυκλοφορίας, ανεπαρκές μήκος οδών εισόδου και εξόδου και άλλα).
  9. Η αναβάθμιση της υφιστάμενης περιφερειακής μπορεί να καλύψει τις ανάγκες μας για άλλα 20 χρόνια, όταν ελπίζουμε θα έχουμε καλύτερα δημόσια οικονομικά.
  10. Πρέπει να μελετηθεί και να κατασκευαστεί το σύνολο του έργου (υπάρχουν σοβαρές αντιρρήσεις και από πλευράς του Δήμου Θέρμης), αν θέλουμε να έχει ουσιαστική επίδραση στην ανακούφιση της υφιστάμενης περιφερειακής. Δεν πρέπει να επαναλάβουμε τα λάθη της παλαιάς περιφερειακής, που χρειάστηκε πάνω από 20 χρόνια για να ολοκληρωθεί (ακόμα και στη σημερινή της ατελή μορφή), παρά τη γενναία, αλλά και πάλι κολοβή, αναβάθμισή της πριν από λίγα χρόνια,

Στη συνάντηση διαπιστώθηκε επίσης αντίφαση μεταξύ του κ. Τσιτώτα και του Προέδρου του Οργανισμού Ρυθμιστικού κ. Π. Σταθακόπουλου για το εάν το κόστος του νέου σχεδιασμού είναι υψηλότερο ή χαμηλότερο του αρχικού.
Παρακαλούμε τους συμπολίτες μας που έχουν εμπειρία από μεγάλα έργα (Πολιτικοί Μηχανικοί, Μηχανολόγοι, Νομικοί, κ.ά.) να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να συγκροτήσουμε μια Επιτροπή παρακολούθησης του έργου που, όπως φαίνεται, θα έρχεται και θα επανέρχεται κατά καιρούς. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι αυτοί που μελετούν το έργο σήμερα, θα λάβουν σοβαρά υπόψη τις ανατροπές πολύχρονων σχεδιασμών ανυποψίαστων πολιτών που έκαναν τις επιλογές τους, τις οποίες κάποιοι θέλουν να διαταράξουν ελαφρά τη καρδία!

 

Check Also

“Ευ ζην στον τόπο μου” – Βιώσιμη Πόλη

Αγαπητά μέλη και φίλοι του ΟΙΚΟ-ΟΡΑΜΑΤΟΣ Χρόνια Πολλά με υγεία, ειρήνη, αγάπη. Σας παρουσιάζουμε παρακάτω …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *